Thursday, February 28, 2013

Fail to Plan is Plan to Fail

Assalamualaikum sidang pembaca yang diingati sekalian,
Terima kasih kepada kalian kerana sudi meluangkan masa seminit dua untuk membaca entri tulisan saya kali ini.Jadi, untuk entri kali ini, ingin saya membawa pembaca sekalian tentang kepentingan mempunyai perancangan dalam sesuatu perkara yang ingin kita lakukan. Tanpa perancangan menyebabkan sesuatu perkara yang ingin kita capai sukar untuk menjadi realiti. Merancang bukanlah satu perkara yang mudah kerana memerlukan kita mengerah otak dan akal pemikiran kita supaya berfikir dan menyusun strategi yang manakah yang paling utama dan yang kurang utama.


Sidang pembaca sekalian,
Untuk melaksanakan sesuatu tugas atau kerja amat perlu pada perancangan. Jika sesuatu tugas itu begitu berat dan luas skopnya, maka kita perlu membahagikan tugas itu kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil supaya tugas tersebut menjadi lebih mudah untuk dilaksanakan. 

                            

      Sudah menjadi sunnatullah sesuatu kejadian itu bermula dari sesuatu yang kecil dahulu yang kemudiannya menjadi besar. Lihat saja api yang membakar. Bagaimana api boleh membakar benda yang besar tanpa membakar dahulu bahan bakar yang kecil. Lihat juga kejadian manusia, bagaimana manusia menjadi dewasa tanpa dimulai dengan peringkat bayi dan kanak-kanak dahulu. Bagaimana pula manusia boleh berjalan dengan langkahan yang besar tanpa dimulai dengan bertatih-tatih dahulu. Jadi, begitu juga dengan kita, pastilah kita perlu melaksanakan perkara-perkara yang kecil dahulu yang kemudiannya akan menghasilkan satu perkara yang besar dan hebat. 


Sahabat pembaca sekalian, usah kita lupa bahawa kebaikan tanpa perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang berperancangan. Jadi, usah lupa untuk merancang ya :)
Sekian saja untuk kali ini, kita bertemu lagi di entri akan datang.

No comments:

Post a Comment